بلاگ
May 20, 2014 by فروش و بازاریابی, مربیگری شخصی

انگیزه های بیرونی و انگیزه های درونی برای فروشندگی‎

کدام یک از موارد زیر بیش از همه در فروشندگی تاثیر دارد ؟

پورسانت فروش

کار کردن در محیطی خاص و متفاوت

حقوق بالا

محصول فروختنی (یعنی خیلی قابل فروش)

این خبرنامه یک خبرنامه علمی و آکادمیک نیست بلکه شرح خاطرات و تجربیات دکتر راینیک است که دوران بسیاری درگیر آموزش و سر و کله زدن با فروشنده‌ها بوده‌است.

شرکت‌های بسیاری یافت می‌شوند که توانایی پرداخت حقوق بسیار بالا و یا پورسانت بالایی دارند و یا محیط کاری فوق العاده‌ای دارند که بسیاری از آنها را دیده‌ام. در طول این سال‌ها به این نکته رسیده‌ام که بیشترین عامل تاثیر گذار روی موفقیت فروش، عامل انگیزه و باور است. مخصوصا انگیزه‌های درونی!

مواردی که در بالا ذکر شدند هم جزء انگیزه‌ها هستند اما انگیزه‌های بیرونی نه انگیزه‌های درونی! 

برای درک تفاوت این دو دسته از انگیزه‌ها اجازه دهید مثالی بیاورم. روزهای عادی که باید به محل کار بروید را در نظر بگیرید، به تعداد دفعاتی که بر سر موبایل بدبخت می‌کوبید که ده دقیقه دیگر فرصت خواب به شما بدهد، نکته مهم این است که شما بالاخره بیدار می‌شوید و با رعایت موارد همیشگی خود به محل کار می‌روید چرا؟ به این سبب که باید درآمد کسب کنید. یا اینکه ممکن است اخراج شوید و دیگر دلایل و عوامل …

آخر همان هفته‌ای که برای دیر بیدار شدن دلایل بسیار از جمله بیماری و … می‌آوردید به یک مهمانی یا تور دسته جمعی دعوت می‎‌شوید البته با کسانی که مایل به دیدار آنها هستید. شب تا دیر وقت در حال آماده شدن هستید و صبح پیش از آنکه زنگ موبایل به صدا در آید شما از خواب بیدار می‌شوید و بسیار آماده تر از همیشه به وعده‌گاه می‌روید. 

حتما متوجه شدید منظور چیست؟ بله درست است، در حالت اول شما با انگیزه‌های بیرونی از خواب بیدار شدید و حالت دوم با انگیزه‌های درونی.

فروش کی بالا خواهد رفت؟ 

وقتی انگیزه‌های درونی شما فعال شده‌باشد. حالا چگونه؟ متاسفم، دکتر راینیک جوابی برای این سوال ندارد!! 

شوخی بود! الان یک سری روش‌ها را توضیح خواهم داد. 

 

ابتدا باید بدانید که انگیزه یک عامل بیرونی نیست که از غیب بر شما وارد شود بلکه به عمل ایجاد خواهد شد. بسیار دیده‌ام کسانی که ابتدا می‌گویند به این کار علاقه‌ای ندارم صرفا بدلیل اینکه از آن می‌ترسند یا اینکه دقیقا نمی‌دانند چه باید بکنند و بعد از چند وقت از طرفداران دو آتیشه همان کار شده‌اند. 

 

راه‌هایی برای ایجاد انگیزه درونی برای فروشندگان:

اگر از محصولی که می‌فروشید خوشتان نمی‌آید بدنبال محصول دیگری بگردید!

مهم‌ترین فایده کتاب خواندن افزایش انگیزه و ایجاد شخصیت حرفه‌ای در شماست پس مدام کتاب بخوانید!

با کمک یک مربی فروش اهداف فروشی را تعیین کنید که پاسخگوی انگیزه‌های شخصی شما باشد (بزودی تست ارزیابی انگیزه های شخصی را نیز برایتان ارسال خواهم کرد)

هر هفته اهداف خود را مرور کنید،‌ مرور اهداف عامل بازخوانی انگیزه‌ها از ضمیر نا خود آگاه شماست.

فروش همواره درگیر روزهای خوش و روزهای افسردگی است پس به بازسازی و تواناسازی خود اهمیت بدهید.

tagged: , , , , , , , , , ,

0 Comments