بلاگ
September 6, 2014 by فروش و بازاریابی

اسلحه‌های بازاریابی خود را با دقت انتخاب کنیم

سوال یکی از متربی‌های راینیک سبب شد این نوشته رو بنویسم. ایشون پرسید خیلی از همکارها و رقبا از وایبر و تانگو برای موفقیت در بازاریابی استفاده می‌کنند، من هم استفاده بکنم؟

خواستم خیلی ساده جواب سوالش را بدهم که “نه بدرد کار شما نمی‌خوره!” اما بهتر دیدم که مفهوم انتخاب شکار و اسلحه را برایش توضیح بدهم. اگر شما هم حوصله دارید این مطلب را بخوانید.

بازاریابی با تانگو یا وایبر و در کل بازاریابی با اسلحه‌های Social MediaS اسلحه‌های امروزی بازاریابی هستند که به خیلی از کسب‌وکارها بخصوص کسب‌وکارهای یک نفره و پیشه‌ورها کمک می‌کنند. اسلحه‌هایی بسیار بدرد بخور و نافذ آن هم به سه دلیل:

 

۱- از روی دفترچه تلفن و ارتباطات نزدیک بازاریابی صورت می‌گیرد که بیشترین اثر را در جایگاه‌سازی در ذهن مشتری دارد
۲- در ایران و در خیلی از جاهای دنیا ، موبایل یکی از نزدیک ترین ابزارهای شخصی افراد مختلف می‌باشد که هیچ وقت از آن‌ها دور نمی‌شود
۳- وایبر و تانگو در ایران مجاز هستند و محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد و این کار را برای همه راحت می‌کند

 

اما میزان نقوذ و قدرت یک اسلحه ملاک خوبی برای اینکه ما انتخابش کنیم نیست. برای اینکه منظورم را بهتر متوجه بشوید لطفا به این سوال پاسخ دهید؟ (البته کمی سوال خشنی‌ست!)

 

– نارنجک اسلحه بهتری است یا کلت کمری؟

 

پاسخ خردمندان این است که بستگی دارد بخواهیم کجا و چه نبردی داشته باشیم. دقیقا همین طور اگه بخواهید یک نبرد رودرو داشته باشید استفاده از نارنجک یک راه‌حل مناسب برای خاتمه دادن به زندگی خودتان هم به شمار می‌رود! در صورتی که در جایی دیگر شاید کلت کمری قادر نباشد شما را چند ثانیه نیز زنده نگه دارد.
در رابطه با استفاده از اسلحه‌های فروش و بازاریابی هم دقیقا همین طور است. به عنوان مثال در مورد متربی ما که تعاملش با مشتری‌ها کاملا شخصی هست و مشتری‌ها دوست ندارند بقیه بدانند که در حال استفاده از چه خدماتی و از چه کانالی هستند ، وایبر یا تانگو یا هر اسلحه اجتماعی دیگر که امکان تبادل اطلاعات بین اعضا را فراهم می‎آورد مناسب نمی‌باشد.

پس از قبل از هر چیز متناسب با پیشنهاد رد نشدنی و مدل کسب‌وکار خود به این سوال‌‎ها پاسخ بدهید:

 

۱- شکار شما یا بخش‌های هدف‌گذاری شده مشتری شما چه کسانی هستند؟
۲- این گروه‌های شکار در چه شکارگاه‌هایی حضور پیدا می‌کنند؟ (در مورد انواع شکارگاه بعدا بیشتر توضیح خواهیم داد)
۳- با توجه به توان خود، گروه‌های شکار و شکارگاه انتخابی ؛ بررسی و انتخاب کنید که از چه اسلحه‌ها یا ابزارهای بازاریابی استفاده می‌کنید؟

 

برای اثر گذاری بر مخاطب انتخاب اسلحه به تنهایی کافی نیست بلکه انتخاب گلوله‌ی مناسب نیز ضروری است.
در آخر تیرانداز ماهر مجموعه شما در این کارزار چه کسی است؟ چه مهارت‌هایی باید داشته‌باشد و چگونه این کار را انجام دهد.
روی تک تک این سوال‌ها وقت بگذارید و هر سوالی هم داشتید بی مضایقه بپرسید که خیلی باعث خوشحالی ما می‌شود.

tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,