چند بار تا به حال در جلسه فروش مجبور شدید دروغ بگید؟
July 13, 2014 by فروش و بازاریابی, مربیگری شخصی

چند بار تا به حال در جلسه فروش مجبور شدید دروغ بگید؟

یکی از برداشت های عمومی در مورد شغل فروشندگی دروغ گفتن بوده و هست. به زبان ساده اکثر افراد فکر می‌کنند که فروشندگی رابطه نزدیکی با دروغگویی دارد. متاسفانه این برداشت نه تنها در بین مردم عادی مشاهده می‌شود بلکه بسیار از فروشندگان نیز نسبت به شغل خود چنین برداشتی دارند.

بارها و بارها علاقه‌مندان و فروشنده‌ها دراین مورد از ما سوال پرسیدن و پاسخ ما همیشه قاطع و محکم بوده. هیچ شکی ندارم تنها راه موفقیت در فروش صداقت است و اگر محصول شما با شرایط یک مشتری همخوانی ندارد، راه شما پیدا کردن مشتری مورد نظر خودتان است نه اینکه با دروغ یا هر حربه دیگری که رابطه بلند مدت شما با مشتری را تحت الشعاع قرار می‌دهد، سعی در جذب زوری این مشتری بکنید.

 

به هر محصول اگر خوب نگاه کنیم می تواند در قالب یک پیشنهاد رد نشدنی به مشتری‌های خودش یا به اصطلاح ما راینیکی‌ها جماعت تشنه خودش ارائه بشود و نتیجه خوبی هم ببار بیاورد. یکی از واژه‌هایی که دکتر راینیک در فروش با آن مخالف است واژه “نیروی فروش” می‌باشد. به طور مفهومی واژه نیروی فروش تداعی کننده حس یک نیرویی را دارد که به اجبار و فشار سعی در فروش چیزی دارد. در صورتیکه فروشنده می‌باید عملا آسان ساز فرایند فروش باشد نه عامل فشار به مشتری برای خرید!

 

مطمئن باشید که پیروزی بلند مدت از آن فروشنده ایست که در فروش دروغ نمی‌گوید. ممکن است این یکی را از دست بدید اما اگر به اصل ساده فروش ۱۰۰ به ۳ توجه کنید می‌بینید که این مشتری می تواند در لیست ۹۷ پراسپکت یا سرنخی باشد که از شما خرید نمی‌کنند یا الان خرید نمی‌کنند. از سویی دیگر همین سرنخ‌ها که به دلایل مختلف هم اکنون مشتری شما نمی‌شوند در صورتی که شما را فردی صادق شناسایی کنند و اعتمادشان جلب شود در شرایطی دیگر خودشان سراغتان می‌آیند.

نکته مهمی که بعضی وقت‌ها باعث می‌شود افراد به دروغ مبادرت ورزند این است که با خود تصور می‌کنند محصول ما فقط یکبار فروخته می‌شود و مهم است که مشتری را به هر طریق قانع کنیم بخرد، بعد از آن که مهم نیست! این هم اشتباه است، چرا که در خرید‌های یکباره هم باید به این فکر کنید که این فرد قرار است دوباره سراغ شما بیاد، حتی اگر خودش هم خریدار نباشد می‌تواند برای شما بهترین بازاریابی را انجام بدهد. این بخش مهم از بازاریابی یعنی بازاریابی شفاهی و دهان به دهان مشتری‌ها را فراموش نکنید که گناه کبیره در بازاریابی مرتکب شده‌اید 🙂

هر گونه مخالفتی با این نوشته دارید توی دلتان نگاه دارید چون به هیچ عنوان مورد قبول دکتر راینیک نیست، فقط می‌توانید بپذیرید! 🙂

tagged: , , , , , , , ,

1 Comment