بلاگ
August 11, 2014 by فروش و بازاریابی, مربیگری شخصی

چرا نیروهام کارهاشون رو درست انجام نمی دن!؟

من واقعا متوجه نمی‌شم چرا نیروهام کارهاشون رو درست انجام نمی‌دن!؟

این جمله را خیلی وقت‌ها از مشتری‌ها می‌شنوم و یک سوال ساده بعد از آن می‌پرسم:

– شما کار رو چطوری بهشون تفویض می‌کنید؟

– ها؟ یعنی چی چطوری؟ خوب بهش می‌گیم با مشتری تماس بگیر!

– بعد اون وقت اون چه کار می‌کنه؟

– تنبله بابا نمی‌گیره، اعصاب من رو خورد کرده! من خودم اگه کار نداشتم این کار رو می‌کردم و بهش می‌فهموندم که …

کارآفرین‌های گل، مدیران محترم! تفویض کار به پرسنل همانند خیلی از موارد دیگر کسب و کار مهارت لازم دارد و اکثریت شما این مهارت را ندارید! عصبانی نشوید خب ندارید! بعضی از شرکت‌ها به برگزاری نشست‌های آموزشی و گرفتن معلم برای پرسنل بسنده می‌کند و انتظار دارند بعد از اتمام کلاس نیروهای آنها بترکونند!

 

حالا ببینید همه این کارها را می‌کنید یا نه ؟!

گفتن: اولین کاری که شما باید بکنید این است که دقیقا به پرسنل خود بگوید چه چیزی از آن‌ها می‌خواهید! دقیق! یعنی ریز وظایف فرد را تعیین کنید و به او بصورت رسمی اعلام نمایید. در اعلام وظایف جدی باشید!

نشان دادن: به محض اینکه وظایف را به افراد می‌دهید غرغرها شروع می‌شوند: من نمی‌رسم این همه کار رو با هم انجام بدم! این کار خیلی سخته و من نمی‌تونم انجامش بدم! و … حالا اینجا وظیفه شما این است که دقیقا آن کار را نشان بدهید. یعنی خود شما آن کار را انجام دهید تا بوسیله دیدن انجام کار ترس پرسنل بریزد و مضافا ببینند که جایی برای غر زدن وجود ندارد!

اجازه دادن: حالا وقت آن است که به پرسنل اجازه دهید آن کار را انجام بدهند. حالا دیگر مداخله نکنید و بگذارید خودشان انجام بدهند.

نظارت کردن: درست است که نباید دخالت کنید اما نظارت در این مرحله خیلی مهم است چون اگر در این مرحله کاری به اشتباه انجام شود تغییر عادت‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود.

ستایش کردن پیشرفت‌ها: در این مرحله می‌بایست کوچک‌ترین تغییرات در روند رسیدن به هدف را شناسایی و ستایش کنید. تحسین‌های درست معجزه می‌کنند.

هدایت کردن مجدد: در اینجا زمان مناسبی است برای اینکه اشکالات کوچک را برطرف کنید و کیفیت مورد انتظار را پیگیری نمایید.

 

کن بلانچارد نویسنده مورد علاقه دکتر راینیک این ۶ مورد را در کتاب عملی کردن دانسته‌ها، از زبان پرسنل اینگونه می‌نویسد:

به من بگو!

به من نشان بده!

به من اجازه بده!

به کارم نظارت کن!

پیشرفت هایم را ستایش کن!

و دوباره هدایتم کن!

اگه شما اینطور کار را به پرسنل خود تفویض می‌کنید و باز هم نتیجه نمی‌گیرید و خوب کار نمی‌کنند آن موقع دو راه پیش رو دارید: یکی آن که فرد را اخراج کنید و راه دوم اینکه با با راینیک بگیرید تا بررسی کنیم کجای کار را درست انجام نمی‌دهید! 🙂

tagged: , , , , , , , , , ,