بلاگ
May 18, 2014 by فروش و بازاریابی

نمونه سازی را جدی بگیرید!

خیلی وقت‌ها با ایده پردازان جوانی برخورد می‌کنم که از عدم پذیرش و حمایت سرمایه گذاران و بانک‌ها شکایت دارند. آنقدر توپشان پر است که ابدا نمی‌شود هیچ حرفی به آن‌ها زد. تنها راه این است که ساکت باشم و بگذارم راحت به هر کسی که دوست دارند ناسزا بگویند تا خالی شوند!

در این خبرنامه قصدم بررسی شخصیت این افراد و اصلاح آنان نیست بلکه قصدم باز کردن این مشکل و پیشنهاد یک راهکار برای برون رفت از این وضعیت برای شمایی که الان از دست کسی عصبانی نیستید می‌باشد!

اولین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا عمدتا این قدر سرمایه گذاران بدبینانه و راحت ایده‌هایی که بعضی از آن ها واقعا عالی‌اند را کنار می‌گذارند و به درخواست سرمایه گذاری و حمایت کارآفرینان نه می‌گویند؟ 

من دلیلش را به همین راحتی برایتان می‌گویم:

۱- سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر اقتصاد ما مثل مسکن تقریبا مثل هلو سودده و امن است.

۲- مردم ما در بخش سرمایه گذاری بخصوص در ایده‌های جدید بسیار محافظه کار و ریسک گریز هستند.

۳- معمولا سرمایه گذاران روی طرح‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند که قبلا کسی آن کار را کرده‌باشد نه ایده‌های جدید!! (متاسفانه درست است)

۴- شیوه ارائه کارآفرینان ما بسیار ضعیف و غیر اصولی است (دقیقا دلیلی که به یک فرد عصبانی نمی‌شود گفت!)

راه‌هایی که دکتر رابین به شما پیشنهاد می‌کند از این قرار اند:

۱- جذب سرمایه برای کسب و کار دقیقا مانند فروش و بازاریابی به یک استراتژی و نیز پر نگه داشتن قیف فروش احتیاج دارد.

ایده پردازان انتظار دارند اولین کسی که طرح را به وی پیشنهاد می‌کنند دست در جیب کرده و یک چک یک میلیاردی برایشان صادر کند. در صورتی که قاعده پراپکتینگ چیزی غیر از این است. جذب سرمایه هم دقیقا مانند فروش محصول است. باید تعداد زیادی از گزینه‌های محتمل که گزینه هدف این ایده و شرایط آن هستند شناسایی شوند و با صبر و حوصله مذاکرات صورت گیرد تا بر اساس قواعد فروش و بازاریابی یکی از آن‌ها سرمایه گذار شما شود.

۲- اولین مشتری ایده شما سرمایه گذار شماست پس سعی کنید که یک پیشنهاد واقعا رد نشدنی برای وی داشته باشید.

قاعده پیشنهاد رد نشدنی برای هر کسی که قصد صحبت کردن با آن را دارید الزامی است. افراد بخصوص سرمایه گذاران فرصت کافی برای اینکه شما بتوانید یک پلان  یک ساعته را ارائه کنید ندارند. پس لزوما بایستی یک پیشنهاد رد نشدنی داشته باشید. وقت افراد را نگیرید ایده شما باید قابلیت این را داشته باشد که ظرف یک یا دو دقیقه مطرح شود. بیشتر از این شود کارتان را خراب کرده‌اید. اگر این دو دقیقه را گفتید و فرد با هیجان شروع کرد به سوال پرسیدن در مورد چند و چون کار بدانید که مهمترین پله را پشت سر گذاشته‌اید.

۳- حتما برای ارائه ایده خود نمونه درست کنید.

ایده‌ها معمولا پیشنهادات غیر ملموسی هستند و سرمایه گذاران محافظه کار که تقریبا بخش زیادی از زندگیشان را در سرمایه گذاری‌های مطمئن گذاشته‌اند برایشان سخت است که یک ایده غیر ملموس را بپذیرند. دیو استورات از کارآفرینان مطرح پیشنهاد می‌کند که برای جلب نظر سرمایه گذار حتما نمونه اولیه از محصول یا ایده‌تان را آماده کنید. چندین فایده دارد این کار یکم اینکه شخص براحتی منظور شما را متوجه می‌شود، دوم اینکه فرد شما را جدی در راه اندازی این ایده شناسایی می‌کند و سوم اینکه یک محصول آماده نشان دهنده این است که شما تمامی کارها را برای راه‌اندازی این ایده انجام داده‌اید و احتمال دزدیده شدن ایده شما کمتر می‌شود.

فقط خواهشا غر نزنید که اینکارها فقط برای محصولات امکان پذیر است و برای خدمات نمی‌شود نمونه درست کرد. خودتان یک راهی برای خدمات هم پیدا کنید. 

از فرآیند خسته کننده جذب سرمایه برای ایده‌تان خسته نشوید و ادامه دهید! دکتر رابین موفقیت شما را تضمین می‌کند.

tagged: , , , , , , ,

0 Comments